ساده : 2

 

گاهی انقدر زیاد کم میشود که ناچار به فریاد ِ کم زیاد است پناه می بریم .

                                                                               ( از فرمایشات ِ من)

 

پ ن : در بسیاری از جنبش های هنری ِ معاصر ، در پی ِ تغییرات و تحولاتی که ایجاد می شد ، در هر دوره شعاری مطرح میگردید که ان شعار ، به مثابه ی ساختار ِ کلی ِ فکری ان دوره مطرح بود .

به عنوان ِ مثال ، در اغاز ِ دوره ی مدرن ، و به خاطر ِ تحولات و تاثیراتی که ” صنعتی سازی ” بر انسان ِ تازه مدرن شده گذاشته بود ، شعاری مطرح شد با این عنوان :

” فرم تابع ِ عملکرد است ”       (form follows function)

این ایده یا شعار ، توسط ِ ” لویی سالیوان ” مطرح شد و در ساختمان ِ ” مدرسه ی باهاس ” که معمارش ” والتر گروپیوس ” بود ، نمود پیدا کرد .

از دیگر شعار ها میتوان به:

 ” تزئینات جنایت است ”  ادولف لوس

” خانه ماشینی است برای زندگی” لوکوربوزیه

“کمتر بیشتر است” میس وندرو

اشاره کرد .

ریشه ی شعار ِ اخر را شاید بتوان در شدت ِ لجام گسیخته ی استفاده از تزئینات ، در بنا های دوره های ماقبل مدرن جست و جو کرد .

یعنی در دوره ای ( مثلا گوتیک ) با انکه بیش از حد بنا ها را تزئین میکردند ، اما باز هم ارضا نمیشدند ، زیاد هم برایشان کم بود .

این روند کار را به جایی رساند ، که به شعار ” کم زیاد است ” رسیدیم . این شعار ، بعد ها سرلوحه ی ” مینیمالیست ” ها گشت .

جالب انکه ساختمانی که منطبق بر این شعار ساخته شد ، ساختمان ِ ” خانه ی شیشه ای ” ، اثر ” فیلیپ جانسون ” بود . این ساختمان مکعبی بود که تمام ِ دیوار هایش شیشه ای بودند . بدون هیچ تزئینی .

متاسفانه چند روزه امکان ِ درج ِ عکس وجود  ندارد . اگر علاقه مند به دیدن ِ عکس این خانه بودید ، کافیست در جستجوی تصویری ِ گوگل ، عبارت ِ ” خانه شیشه ای ” را وارد نمایید .

 

این نوشته در دسته‌بندی نشده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *